AES E-LIBRARY

Spatial Sound Reinforcement Using Wave Field Synthesis

Spatial audio in sound reinforcement remains an open topic, requiring good level coverage and at the same time good localization accuracy over a very large listening area, typically the entire audience. Wave Field Synthesis offers high localization accuracy over an extended listening area but the number of required loudspeakers, their placement on stage, and the level coverage that results from it can be problematic. The paper addresses these issues, presenting a case study of a sound reinforcement system based on Wave Field Synthesis for sound reinforcement for the play “The Panic” written by Rafael Spregelburd and directed by Luca Ronconi. The paper describes an improved Wave Field Synthesis rendering for sound reinforcement involving two arrays of loudspeakers at different heights. The paper addresses the practical implementation of the system in a theater and the overall installation: miking, real time tracking of actors, and loudspeakers used.

Authors: Corteel, Etienne; Westkemper, Hubert; Ihssen, Cornelius; Nguyen, Khoa-Van
Affiliations: Sonic Emotion Labs, Paris, France; Independent Tonmeister, Naples, Italy; Sonic Emotion Labs, Oberglatt, Switzerland(See document for exact affiliation information.)
AES Convention: 134 (May 2013)

Articoli Recenti

Il SUONO degli spettacoli teatrali

Il SUONO è sicuramente l’aspetto meno conosciuto e forse anche più trascurato degli spettacoli teatrali e spesso, in caso di difficoltà economiche, ci si arrangia “al meglio”.Quando parlo di spettacolo teatrale intendo spettacolo di prosa. Escludo volutamente l’opera...

Intervista “I suoni nello spazio” per RaiCultura

Il tecnico del suono, o sound designer come si dice oggi, è uno di quei mestieri del teatro tanto poco conosciuti quanto fondamentali. Spesso confuso con il fonico, il tecnico del suono è una figura fondamentale le cui competenze spaziano tra ingegneria, tecnologia,...